Menu

VIKING

Efter at have genoplivet Danmark som motorcykelfabrikant for første gang siden 60’erne og det hedengangne Nimbus gjaldt det næste skridt. Det gik i retning af en anden stærk national tradition, Danish Design. Denne gren af dansk intellektuel kapacitet har stærkt fodfæste inden for arkitektur, møbler og industrielt design, men ikke meget at vise i bilindustrien – naturligvis fordi Danmark aldrig har haft megen national bilproduktion.

Men uden for landets grænser var motorindustrien blevet bekendt med navnet på ung dansker, Henrik Fisker: Hans spektakulære design af BMW Z8-konceptbilen banede vejen for hans ansættelse som designchef på Aston Martin. Her designede han den iøjnefaldende smukke DB9, der var afgørende for at bringe den britiske luksusproducent tilbage på rette spor igen. Efter disse succeser forfulgte Henrik Fisker den ultimative drøm om fremstilling og design af biler i eget navn og viste også på disse sit designmæssige varemærke, en elegant blanding af sensuelle og dramatiske linjer.

Kan sådan noget overføres til en motorcykel?

VIKING Concept er svaret på det spørgsmål og svaret er ja: VIKING er en kraftfuld motorcykel, smuk og muskuløs. Dens design balancerer elegant mellem sensualitet og dynamik og optræder på en og samme tid både moderne og klassisk.

Dette afspejler sig også i fremstillingsprocessen, for VIKING er en fantastisk blanding af traditionelt håndværk og højteknologiske materialer som kulfiber – der bruges blandt andet til tank, sæde og bagskærm. I bedste Fisker-stil flyder det i VIKING sammen til en unik cocktail af en meget skulpturel motorcykel, der sætter nye standarder for en klassisk cruiser.